null
×
close

​نظف الكبد من السموم

Posted by HOS on 20th Aug 2021

​نظف الكبد من السموم

نظف الكبد من السموم

الكبد من أهم الأجهزة فى جسم الإنسان و ينتج الكبد الصفراء التي تساعد في تكسير الدهون, و خلال زيادة الوزن الكبد بيوصلوا إشارات إلتهابية من النسيج الدهني الأبيض والجهاز الهضمي ترفع نسبة الإلتهاب فى الكبد, و فى نفس الوقت الأنسجة الدهنية البيضاء مابتقدرش تخزن الدهون بسرعة كافية فبتتخزن فى المكان الإحتياطى الأول اللى هو الكبد و لما بيحصل تخزين دهون كتير على الكبد ده بيأثر على عملية الأيض و بيعرضك لخطورة الإصابة بمشاكل صحية أخرى.
● ما الذي يسبب انسداد الكبد؟
السموم تستقر في الكبد والكلى والجهاز اللمفاوي وخاصة الأنسجة الدهنية, و تراكم السموم بيمنع إمتصاص المواد الغذائية زى البروتين و الكربوهيدرات بشكل طبيعى.
لما الكبد بيبقى مشغول بمحاولة تصفية كل هذه السموم ده بيخلى الكبد عنده طاقة قليلة جدا لتصفية الدم و الهرمونات و بالتالى ناس كتير بتواجه صعوبة فى خسارة الوزن.
3 أطعمة تساعد فى تنظيف السموم من الكبد:
● الثوم
يحتوي الثوم على:
- السيلينيوم معدن يزيد من عمل مضادات الأكسدة مما يساعد الكبد في إزالة السموم.
- الأرجينين و هو حمض أميني مهم لإرخاء الأوعية الدموية وتحسين تدفق الدم مما يخفف ضغط الدم في الكبد.
- فيتامين (ب6) يساعد على خفض مستويات الهموسيستين في الجسم وبالتالي يعمل كمادة مضادة للالتهابات والتي تمنع التهاب الكبد.
● الكركم
- الكركم يزيل الكوليسترول من الكبد و يحتوى الكركم على مادة الكركمين التى تتواصل مع خلايا الكبد لإنتاج المزيد من مستقبلات الكوليسترول الجيد و بسبب الزيادة اللى بتحصل في مستقبلات الكوليسترول الجيد ده بيؤدى الى إزالة المزيد من الكوليسترول الضار من الجسم.
● البنجر
- يحتوى البنجر على ألياف تسمى البكتين و هى تعمل على تنظيف السموم التى تم إزالتها من الكبد و ده بيؤدى الى إزالتها الى خارج الجسم بدلا من إعادة امتصاصها فى الجسم
- يحتوى البنجر على البيتاين و هو مادة كيميائية تشجع خلايا الكبد على التخلص من السموم, و يعمل البيتاين على الدفاع عن الكبد و قنوات الصفراء و ده بيخلى الكبد يعمل بكفأة أكبر.

Fast Shipping All Over Egypt

We Ship your order within 24 hours

Secure Shopping

We Accept Visa, Mastercard and more..

Helpful Blog

We have hundreds of articles to help you reach your goals.

24/7 Help Center

We usually reply to your questions within minutes

to top